IranIT.info Articles
عنوان الگوهاي طراحي، قسمت نهم : ادامه فصل اول، بخش 8-1
نويسندهحسن ابوالحسنى تاريخ ارسال 08/01/1382 نام قسمت فناورى
1.8 چگونه يک الگوي طراحي را مورد استفاده قرار دهيم
هنگاميکه يک الگوي طراحي را انتخاب کرديد، چگونه از آن استفاده کنيد؟ در اينجا روشي قدم به قدم براي بکارگيري يک الگوي طراحي بصورت موثر آورده شده است.
1. براي داشتن ديدي کلي يکبار آنرا بطور کامل بخوانيد. توجه جاصي به بخش هاي قابليت بکارگيري و نتايج آن داشته تا مطمئن شويد آن الگو براي مسئله مورد نظر شما مناسب است.
2. دوباره برگشته و بخش هاي ساختار، شرکت کنندگان و همکاريهاي آنرا مطالعه کنيد. مطمئن شويد که کلاسها و اشياء الگو و نحوه ارتباط بين آنها را درک کرده ايد.
3. به بخش کد نمونه براي ديدن يک مثال واقعي از الگو نگاه کنيد. مطالعه کد به شما به منظور پياده سازي الگو کمک مي کند.
4. نامهايي براي شرکت کنندگان در الگو انتخاب کنيد که در کاربرد شما معني داشته باشد. نامهاي انتخاب شده براي کلاسها و اشياء در اين کاتالوگ معمولا در سطح تجرد خيلي بالايي هستند که نمي توان آنها را مستقيما در يک کاربرد مورد استفاده قرار داد. ايده خوبي است که نام استفاده شده در کاتالوگ را با ناميکه در کاربرد بکار مي رود ترکيب کنيد. اينکار باعث مي شود که الگو بصورت واضح تري در کاربرد ديده شود. براي مثال اگر از الگوي استراتژي براي يک الگوريتم ترکيب متن (text composing) استفاده مي کنيد، آنگاه ممکن است کلاسهايي با نامهاي SimpleLayoutStrategy يا TextLayoutStrategy داشته باشيد.
5. کلاسها را تعريف کنيد. اينترفيس آنها را تعريف کرده، ارتباطات وراثت آنها را برقرار سازيد و متغييرهاي نمونه آنها که ارجاعات داده اي وشئ را نشان مي دهد را تعريف کنيد. کلاسهاي موجودي که الگو تحت تاثير قرار مي دهد را يافته و آنها را بطور مناسبي تغيير دهيد.
6. نامهاي مخصوص کاربرد براي اعمال موجود در الگو تعريف کنيد. در اين جا دوباره نامهاي انتخابي بستگي به کاربرد دارد. از وظايف و همکاريهايي که به يک عمل انتساب داده شده بعنوان راهنما براي نامگذاري آنها استفاده کنيد. همچنين از يک قرارداد سازگار براي نامگذاري استفاده کنيد. براي مثال ممکن است از پيشوند _Create براي نامگذاري متدهاي کارخانه استفاده کنيد.
7. اعماليکه وظايف و همکاريها در يک الگو را حمل مي کنند را پياده سازي کنيد. بخش پياده سازي الگوها شما را در پياده سازيتان هدايت مي کنند. همچنين مثالهاي آورده شده در کد نمونه مي تواند به شما کمک کند.

اينها تنها راهنمائيهايي براي اينکه بتوانيد يک الگو را بکار گيرد است. در طول زمان روش خودتان براي کار با الگوهاي طراحي را توسعه خواهيد داد.

هيچ مبحثي از الگوهاي طراحي کامل نخواهد بود مگر با ارائه چند کلمه اي در مورد اينکه چگونه از آنها نيايد استفاده کرد. الگوهاي طراحي نبايستي در هر کاربرد و هر موقعيت استفاده شوند. گاهي اوقات آنها قابليت انعطاف و تغيير پذيري را با معرفي سطوح اضافي از ارجاعات غير مستقيم حاصل کرده که مي تواند يک طراحي با پيچيده ساخته يا کارايي را پايين آورد. يک الگوي طراحي فقط هنگاميکه قابليت انعطافي که حاصل مي کند واقعا مورد نياز باشد بايستي اعمال شود.بخش نتايج الگوها هنگاميکه مزايا و معايب الگوها را ارزيابي مي کنيد خيلي مفيد هستند.

**** پايان فصل اول ******

قسمت قبلي : الگوهاي طراحي، قسمت هشتم : ادامه فصل اول، بخش 7-1